De wielerkalender puilt niet meer uit met koersen van eigen bodem, en dan dreigde de Ronde van Drenthe óók verloren te gaan. Voor de mannenkoers viel inderdaad het doek, maar de organisatie zette ternauwernood nog wel een vrouwenwedstrijd op poten. Met dank aan een stuk of wat oud-politieagenten, dit jaar de onmisbare schakel.
Doordat motoragenten van politie Noord-Nederland geen wielerkoersen meer begeleiden, is de organisatie aangewezen op vrijwilligers. Zij bestaan goeddeels uit oud-motoragenten, die hun wielerhart laten spreken. Een van hen is Okko Dekker, die 35 jaar lang als motoragent het Drentse wielerweekend – met daarbij de Acht van Westerveld – in goede banen leidt.
Tête de la course
Op de lokale rondes rijdt Dekker vandaag continu vooraan de wedstrijd. In wielerjargon ook wel ‘de kop van de koers’. Hij zorgt, gehuld in een rood hesje, dat verkeersregelaars bij het passeren van de rensters het overige verkeer staande houden. Verder houdt hij contact met collega-vrijwilligers die dienst doen als burgermotard.
Door de communicerende vaten is de overlast voor inwoners van Drijber – aan de voet van de VAM-berg – minimaal. Dekker: “Op elk kruispunt staat een verkeersregelaar. Ik rijd langs en geef aan: nu mag er even geen verkeer langs.
Ik pak m’n laptop en maak een route. Bekendheid van wegen is allesOkko Dekker – Vrijwilliger Ronde van Drenthe
Het lokale parcours is niet hermetisch afgesloten, maar gaat steeds open en dicht als de koerssituatie daarom vraagt. Als een horloge dat nauwkeurig staat afgesteld, reageren de oud-agenten op elkaars signalen. “De frustratie bij inwoners van Drijber is zo minder”, hoopt Dekker.
Zijn grote voordeel is dat het parcours bijna in ’t hoofd is geplant. Jaarlijks trapt hij op eigen houtje tot 20.000 kilometer op de racefiets, en al heel wat jaar sleutelt hij aan het parcours van de Ronde van Drenthe. “Als Femmy (voorzitter Femmy van Issum, red.) zegt: daar wil ik heen, dan pak ik m’n laptop en maak een route. Bekendheid van wegen is alles.”
‘De Ronde van Drenthe is elk jaar anders’
Vorig jaar moest in allerijl het parcours worden aangepast wegens slechte weersomstandigheden. Dekker is in die gevallen een factor die niet mag ontbreken. “De Ronde van Drenthe is elk jaar anders. Ik kan me nog een heel koude editie herinneren, met twee graden boven nul. Niet alleen de renners waren onderkoeld, ook wij motorrijders”, blikt Dekker meewarig terug. “Ik was drie dagen na dato nog koud.”
Lees verder onder de foto’s
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
- RTV Drenthe/Kim Stellingwerf
Dat de korpsleiding van de politie-eenheid Noord-Nederland geen wielerkoersen meer begeleidt, is tegen de zin van Dekker, maar wekt niet alleen onbegrip. Hij memoreert aan het afgelopen EK in september, waarbij politiemensen op de motor het parcours bijkans uit hun hoofd moesten leren. “Daarvoor ben je bijna een maand kwijt.”
VAM-berg weer scherprechter
Een combinatie van politiemensen en vrijwilligers kunnen een oplossing bieden, verwacht Dekker. “Dan had je nu nog wielerkoersen gehad.” De Ronde van Drenthe kan de huidige problemen nog wel het hoofd bieden, zij het met een alternatief parcours.
“Maar ik verzeker u”, begint Dekker: “Vanmiddag moeten ze gewoon aan de bak. Het is een pittig rondje van zo’n 30 kilometer, met smalle wegen en haakse bochten. En we starten en finishen op ‘de VAM’.” Zijn slotsom: “De sterkste renster wint. Niemand kan deze koers stelen.”
Bekijk hier de slotkilometers van de (voorlopig) laatste Ronde van Drenthe voor mannen.