De Hesseler Fietsers

Verslagen & Blogs

Hesseler Fietsers in de Sportblazer 28 januari 2024

We zijn alweer een paar weken onderweg maar toch wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om alle lezers van dit blad namens de Hesseler Fietsers nog een gezond, gelukkig en sportief 2024 toe te wensen.

Het jaar is begonnen zoals het vorige jaar eindigde, koud en extreem nat. Wel een lichtpuntje was er voor de schaatsliefhebbers. Er kon een paar dagen op natuurijs geschaatst worden en hier werd ook door een aantal van onze leden dankbaar gebruik van gemaakt.

Het fietsen staat wel op een laag pitje. Buienradar en WhatsApp maken overuren en vaak moet besloten worden van het geplande fietstochtje af te zien. Afzien doen de mannen dan vervolgens in de sportschool of op de Tacx. Zo blijven ze in conditie om in het nieuwe fietsseizoen goed  voor de dag te komen. Vanaf maart gaan we zien hoe iedereen overwintert heeft.

Misschien is het jullie opgevallen maar bovenaan dit artikel prijkt onze nieuwe clublogo. We wilden het oude logo moderniseren en de essentie van de vereniging op een onderscheidende, herkenbare manier vastleggen. We vinden dat onze ontwerper hier aardig in is geslaagd. Een verklaring van het logo: De letter H van Hesseler is verstopt in het (fiets)icoon terwijl het icoon als geheel een gestileerde fiets voorstelt. Het tandwiel geeft het logo karakter en meer aansluiting bij het fiets-thema. Verder verbinden de kettingschakels de woorden met elkaar en staan centraal in de cirkel. Dit symboliseert het verbindende, centrale karakter van onze toerfietsvereniging.

Naast een nieuw logo hebben we ook een nieuw, moderner ontwerp voor onze fietskleding laten maken. Aanleiding hiervoor waren aflopende sponsorcontracten. Gelukkig hebben we de contracten met Bert Stadman Makelaardij Onroerend Goed, Hilbrands Installatietechniek, Zantingh Tweewielers en Boomverzorging Drenthe weer voor 3 jaar kunnen verlengen. Daarnaast verwelkomen we 2 nieuwe sponsoren te weten HP Asbest en Montagewerkzaamheden en R. Epping Transport en Techniek. We zijn erg blij met de verlengde- en de nieuwe sponsorcontracten en hopen op een prettige samenwerking de komende jaren.

Inmiddels zijn we een kledingronde gestart en zullen onze leden zo snel mogelijk in de nieuwe wielerkleding te zien zijn. Om jullie als lezer alvast een indruk te geven van de nieuwe kleding verwijs ik naar onze website www.hesselerfietsers.nl  waar de kleding staat weergegeven.

Waar we als vereniging ook erg blij mee zijn is het aanbod dat ons lid Joost Dirkson heeft gedaan. Hij wil namelijk trainingen gaan verzorgen voor racefietsers. De bedoeling is dat hier ook racefietsers aan deel kunnen nemen die eventueel lid willen worden van onze vereniging. De planning is dat deze trainingen vanaf maart/april elke woensdagavond vanaf 19.00 uur gaat plaatsvinden. Ben je geïnteresseerd neem dan gerust contact op met onze vereniging. Voor contactpersonen zie onze website.

Henk van Veen

Weer an de gang. NK wakfietsen! 

Met harde wind uit het zuiden, 0 graden en een gevoelstemperatuur van -8 raakten we een beetje in de war. Welke route wordt het, waar gaan we aan de koffie. 

Belangrijk, wi-j bint weer an de gang. Voor het eerst dit jaar mocht de fiets weer naar buiten. 

We besloten in de buurt te blijven. Goed plan in eerste instantie. We kozen voor onverhard richting Zwinderen. Vandaar achterlangs bij Gees naar het Geserbos. 

Tja, daar begon de ellende. Langs de heide van de ‘Hoge Stoep’ bleek het laag genoeg voor veel water met een dun laagje ijs. 

Voor wakfietsen hadden we net te weinig getraind. Rechtsom of linksom langs het water. Het leek niets uit te maken. We lieten ons uitdagen. En een uitdaging dat was het. Eerst nog een stukje op de fiets, maar al snel zakte ik letterlijk door het ijs. Het voorwiel 30 cm lager dan het achterwiel. 

Je probeert toch daarna voorzichtig via wat ogenschijnlijk droge plekken weer op een begaanbaar pad te komen. 

Dat zat er maar matig in. Bijna elke stap die volgde brak het ijs. Natte voeten en bijna een geknakt ego. ‘Wie bedacht deze route’. Waarom dit? Waarom nu? Waarom het Geserbos, wetende dat ze daar de waterstand juist omhoog brengen? Een korte evaluatie van de keuze mocht tot de conclusie leiden dat de verwarring bij de start ons parten bleef spelen. 

Ons koffiedoel bleef Bi’j Oons in Nieuw-Balinge. De sokken waren nat, dus uit dat spul en op de radiator! Het gaf ook een wat bijzondere geur. We kregen nog droge en warme sokken aangeboden. 

Om ons wat af te leiden van de ietwat muffe geur van de sokken bestelden we bij de koffie appelgebak. Bi’j Oons heeft het beste appelgebak in Drenthe, heerlijk en zonder rozijnen. 

Na drie koppen koffie voelden de sokken op de radiator weer voldoende droog aan. 

We vervolgden de route met wind in de rug richting Mantinge. Daarna binnendoor via Witteveen weer terug. 

Weer gangs, maar met horten en stoten. Wel prettig dat we elkaar mentaal coachen en elkaar niet afvallen of in de put praten. ????????????

Een voorzichtige conclusie was ook dat we met een uitdagend langweekend fietsen in Schotland nog wel wat training kunnen gebruiken. Fietsend wel te verstaan en kilometers makend. 

We gaan er voor! 

Jan Zwiers